Publisert 2 kommentarer

Speed pedelec med 500 Watt motor tillatt i Danmark.

Mann på elsykkel i parken

OPPDATERT: 1.juli 2018 startet en prøveordning i Danmark som gjør at speed pedelec faller inn under samme regelverket som vanlig elsykkel ellers i Europa. Dette betyr at danskene kan sykle med 500W motor i 45 km/t på vanlig sykkelveg kun iført sykkelhjelm. Krav til forsikring, mopedførerbevis, mopedhjelm, bremse- og blinkelys slik de er i Norge og i øvrige Europa for denne type elsykler vil bortfalle mens prøveordningen pågår.

Prøveordningen går i retning av å harmonisere regelverket for elsykler mer mot de amerikanske der kraftigere motor har vært tillatt lenge.

Speed pedelec

Speed pedelec er i Europa ikke definert som vanlige elsykler. En elsykkel skal kun være i stand til å kjøre i gangfart hvis syklisten ikke tråkker på pedalene. En speed pedelec på den annen side skal på en egen hånd kunne komme opp i nesten 20 km/t uten pedalkraft. I tillegg vil motoren på en vanlig elsykkel koble ut hvis man kommer opp i over 25 km/t. For en speed pedelec skjer dette først ved 45 km/t, og nettopp dette er bakgrunnen for at denne typen sykler har vært likestilt med mopeder i det europeiske regelverket.

Men nå vil altså danskene lempe på dette regelverket slik at speed pedelecs blir fullstendig likestilt med vanlige elsykler. Forslaget har møtt en del motbør i dansk debatt der man er redd for at denne regelendringen vil gå på bekostning av trafikksikkerheten. «Det er desidert tankeløst, uansvarlig og ekstremt usikkerhetsskapende å åpne for at de får lov til å kjøre på sykkelstiene», sier direktør Klaus Bondam i Cyklistforbundet til danske Ingeniøren.

Samtidig legges det også vekt på i den danske debatten at det som i praksis er speed pedelecs allerede finnes i trafikken, og at det er på tide å modernisere regelverket. Loven bør være i overenstemmelse med praksis og befolkningen bør oppfatte reglene både som fornuftige og trafikksikre.

2 kommentarer på “Speed pedelec med 500 Watt motor tillatt i Danmark.

  1. Ja, det maa jeg nu si. Direkte uforsvarlig med 45 km/t. på sykkel /gangsti!

  2. Det er mulig å kjøpe biler med en topp hastighet over 300 km/t. Det er vel like uansvarlig. Skal vi også begrense bilsalg til biler som kun kan kjøre opp til 110 km/t? Det er snakk om å vise ansvar når en kjører med el-sykkel slik de fleste er vant til (?) når de kjører bil. VIS ANSVAR og kjør pent, så kanskje vi kan ha glede av en sterk el-sykkel når vi har behov for det i bakker etc.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *