Publisert 2 kommentarer

Slik tar du best vare på din elsykkel

Vedlikehold av en elsykkel utføres i stor grad på akkurat samme måte som for en vanlig sykkel. Forskjellen er at man må ta litt ekstra vare på de elektriske komponentene, og kanskje spesielt batteriet. Aller viktigst er det at du faktisk setter av litt tid innimellom til stell av sykkelen, og at du ikke later som om sykkelen din er vedlikeholdsfri.

 

Vask

En elsykkel har ikke på langt nær samme beskyttelse av de elektriske og bevegelige komponentene som for eksempel det en bil har, så all bruk av høytrykkspyler eller sterk vannsprut må du for alt i verden unngå. En vaskebøtte, en oppvaskbørste og en brukt tannbørst er som regel alt du trenger for å gi sykkelen en effektiv vask. Varmt zalo-vann fungerer fint, og det er ikke nødvendig med sterkere vaskemiddel. Hvis du velger å bruke en vannslange for å spyle sykkelen må du huske å unngå motor, batteri og controller.

Alle slitedeler og bevegelige deler som wire, bremser, kjede og gir må smøres med jevne mellomrom. Hvis du har en elsykkel med krankmotor, vil motorkraften virke direkte på kjedet, som igjen skaper økt slitasje på både kjede, drev og gir. Manglende vask og smøring øker slitasjen betydelig. Smør derfor kjedet og kjedehjul med olje ca en gang i måneden. Smør på og la det sitte på noen minutter før du tørker av. I tillegg er det lurt å sjekke lufttrykk og slitasje i dekkene med jevne mellomrom.

Rust er sykkelens verste fiende og hvis du sykler om vinteren bør du være spesielt på vakt. Beskytt gjerne sykkelen med CRC eller aller helst lanolin (saufett) på alle deler av sykkelen der rust kan sette seg. Hvis du først har fått litt rust på sykkelen bør du straks fjerne det med for eksempel en stålbørst.

 

Bruk

Har du nettopp kjøpt ny elsykkel bør du kort tid etter at du har tatt den i bruk ta en liten sjekkrunde. Da er det lurt å etterstramme skruer og muttere til utstyr som skjermer, lys og reflekser, bagasjebrett og lignende, og sjekk at dette er festet skikkelig.

Du bør alltid teste bremsene på sykkelen før du tar den i bruk. Husk at en elsykkel er tyngre enn en vanlig sykkel, og den krever derfor mer av bremsene. Sjekk også at elektronikken fungerer. Husk å alltid låse fast batteriet når sykkelen er i bruk, og slå av strømmen når du er ferdig.

Ikke bruk høytrykkspyler på elsykkelen

Prøv så langt som mulig å lagre sykkelen beskyttet for vær og vind. Hvis du ikke kan ta sykkelen innendørs eller under tak, bør du vurdere å kjøpe et beskyttelsestrekk som du kan ha over sykkelen. En sykkel som står ubeskyttet ute måned etter måned i Norge uten smøring og vedlikehold vil til slutt ruste bort.

 

Batteri

Et batteri til elsykkel vil svekkes over tid, men det er ting du kan gjøre for å øke levetiden så mye som mulig:

-Før lading: Når du skal lade bør du først sette pluggen fra laderen inn i batteriet og deretter setter du støpselet i stikkontakten. Hvis laderen har en bryter så slår du den på helt til slutt.

-Lading skal helst foregå i tørre og ventilerte omgivelser, og helst i romtemperatur. Lad aldri sykkelen i nærheten av ild eller varmekilder.

-Unngå voldsom vibrasjon eller støt mot batteriet.

-Batterier har best av ikke å bli full-ladet hver gang. Det er best for batteriet om det ikke ligger over lang tid med å være 100 prosent oppladet. Hvis batteriet skal ligge lenge, bør du heller la det være ca ¾ kapasitet igjen i batteriet.

-Forsøk som best du kan å ikke kjøre batteriet helt tom for strøm. La det i hvert fall ikke stå tomt for strøm over lang tid, det vil ødelegge batteriet.

-Bytt batteri når det trengs. De fleste batterier har levetid mellom 500-1000 ladesykluser, og de vil i tillegg svekkes av seg selv etter hvert som tiden går. Ikke forvent at et batteri skal leve veldig mye mer enn 3-4 år, i hvert fall hvis du ikke har tatt godt vare på det.

 

Lagring av batteriet

Dersom sykkelen i en periode står ubrukt bør du alltid ta batteriet ut av sykkelen og lagre dette separat. Lagring av batteri i temperaturer under -10⁰ og over 40⁰ må unngås. Hvis batteriet står ubrukt i et lengre tidsrom, for eksempel om vinteren, kan det være lurt å gjøre litt vedlikeholdslading ca annenhver måned slik at det ikke lader seg selv helt ut.

2 kommentarer på “Slik tar du best vare på din elsykkel

  1. Kulde og lagring av blybatterier er bare greit. Det er som mat: oppbevar kaldt, spis oppvarmet. Hvorfor skal ikke lithiumbatterier lagres kaldt hvis det er fullt ladet når det settes bort?

    1. Hei Bjørn,
      Enig at lithiumbatterier tåler kulde langt bedre enn de gamle blybatteriene. Men et sted må vel grensa gå og -10 grader er det produsenter pleier å sette som laveste temperatur for lagring av lithium-ion batterier. Til operativ bruk kan de nok fungere til enda lavere temperatur.

      Men Lithium batteriene har også kjemisk aktivitet i seg som vil fungere annerledes når temperaturen blir lavere. Blir temperaturen lav nok så vil elektrolytten til slutt fryse og batteriet ødelegges i løpet av kort tid. Og selv om lithiumbatteri har langt lavere selvutlading enn blybatterier, så vil dette likevel bli mer fremtredende jo lavere temperaturen blir. Selvutlading vil til slutt føre til at batteriet blir tom for strøm, og da kan batteriet ødelegges hvis det blir stående slik.

      PS, husk at det ikke er anbefalt å sette batteriet til lagring når det er fullt ladet. 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *